Za każdym razem, gdy podjeżdżasz pod dystrybutor, myślisz o instalacji LPG? To prawda, że na pierwszy rzut oka oszczędności wydają się bardzo kuszące. Pamiętaj jednak, że inwestycja w „gaz” ma zarówno zalety, jak i wady. Chodzi o to, żebyś umiał wybrać mądrze. Przeczytaj ten wpis i dowiedz się więcej.
Kiedy instalacja LPG się opłaca?
Pierwszym impulsem, który popycha kierowców do montażu „gazu”, jest różnica w cenie paliw. Litr LPG zawsze był i pewnie zawsze będzie tańszy od bezołowiowej, zwykle o połowę. Oczywiście motor, dopóki nie osiągnie odpowiedniej temperatury, pracuje wyłącznie na benzynie, a później spala nieco więcej LPG. Jednak podjeżdżając pod dystrybutor, niezaprzeczalnym faktem jest niższa kwota na rachunku.
Oszczędności są zauważalne już po pierwszym miesiącu użytkowania. Mimo wszystko pamiętaj, że nie ma jednak róży bez kolców, a decydując się na montaż LPG trzeba poznać nie tylko zalety, ale także wady rozwiązania.
Chcesz oszczędzać? Najpierw musisz wydać
W przypadku LPG, największą przeszkodą są liczne koszty dodatkowe. Jeśli interesuje Cię profesjonalna instalacja LPG, już na starcie bądź przygotowany na następujące wydatki:
- Koszt montażu instalacji LPG, który zależy od rodzaju silnika i zwykle waha się w granicach 2500-5000 zł, ale przy bezpośrednim wtrysku cena może grubo przekroczyć 8000 zł
- Wyższy koszt badań technicznych – 162 zł zamiast 99 zł
- Dodatkowe przeglądy instalacji gazowej co 15 tys. km, które kosztują.
Nie da się precyzyjnie określić, po jakim czasie inwestycja w LPG całkowicie się zwróci, ponieważ wszystko zależy od ilości pokonywanych kilometrów.
Czy instalacja LPG niszczy silnik?
Wbrew obiegowej opinii, gaz sam w sobie nie ma negatywnego wpływu na silnik ani inne podzespoły. Jednak jego spalanie wymaga temperatury wyższej niż standardowa, co z czasem może zaszkodzić głowicy, zaworom i gniazdom zaworowym. Sytuacja staje się szczególnie niebezpieczna, jeśli do komory spalania dostaje się uboga mieszanka, co jeszcze nakręca spiralę wzrostu temperatury.
Proces ten nazywa się erozją silnika, a stopień zużycia podzespołów zależy przede wszystkim od materiałów, z jakich je wykonano. Przeważnie regeneracja głowicy staje się konieczna po ok. 200 tys. km przebiegu. To jeszcze jeden koszt, który warto doliczyć do kosztorysu. Dzięki temu zyskasz pełny obraz tego, czy opłaca się montować w aucie „gaz”.
Duże zyski, jeśli masz duży silnik
Zalety LPG w formie realnych oszczędności docenią przede wszystkim osoby, które dużo jeżdżą autami o paliwożernych motorach. Zysk jest bowiem wprost proporcjonalny do realnych przebiegów, a każde kolejne tankowanie przybliża do osiągnięcia zwrotu z inwestycji.
Z drugiej strony, instalowanie LPG w samochodach wykorzystywanych wyłącznie w ruchu miejskim, z niewielkimi silnikami, mija się z celem. Motor, który standardowo spala 5-7 litrów Pb95 na pewno zużyje co najmniej 7-9 litrów LPG plus nieco benzyny w pierwszych minutach jazdy. Przy niewielkim przebiegu, doliczając koszty serwisowania i przeglądów, realne oszczędności wyglądają niezbyt imponująco.